Slaveriet i Vestindien

Kolonialisme, handel, racisme og magtforhold kommer under lup og til diskussion i forløbet der tager udgangspunkt i den gamle købmandsgård og udstillingen Vestsjælland/Vestindien på Holbæk Museum.

I købmandsbutikken på Holbæk Museum kunne man engang købe rørsukker, rom og tobak fra Vestindien. Varerne står stadig på hylderne, og deres visuelle udtryk vidner om det racistiske system handelen var en del af. I udstillingen Vestsjælland/Vestindien lærer eleverne forskellige skæbner fra Dansk Vestindien at kende.

Klassetrin

Udskoling

Praktisk info

Antal elever: 28

Klassetrin: 7.-10. kl.

Fag: historie, samfundsfag

Varighed: 1,5 time

Pris: 600 kr. (+ ved bestilling af Kulturbus 150,- kr. administrationsgebyr)

Forløbet skal bookes senest 2 uger før.
Afbestilling af Kulturbus skal ske inden ni arbejdsdage. Ved manglende afbestilling eller udeblivelse eftersendes en regning på 1.000 kr.

Andre Undervisningsforløb

Mellemtrin og udskolings undervisningsforløb - Kunst som sanserum. Skønheden i det uperfekte
Udskolings undervisningsforløb - Carmen Curlers - drømmefabrikken
Udskoling undervisningsforløb - RÅB OP! – Kunst som aktivistisk handling.
Mellemtrin og udskoling undervisningsforløbet - Danmark besat – en modstandsmand og hans familie