RÅB OP! – Kunst som aktivistisk handling

RØDE MOR logo

Med inspiration fra kunstnerkollektivet RØDE MOR undersøger eleverne, hvordan kunst kan bruges aktivistisk. Eleverne producerer selv protestplakater i værkstedet ved hjælp af linoleumstryk.

Beskyt Miljøet!  Bevar Menneskerettigheder! Fred! Ligestilling!

RØDE MOR kalder! … hvad svarer du?

Er der en sag, du brænder for? Hvordan vil du gøre opmærksom på din sag og få din stemme frem? Hvad vil du sige til hvem og hvordan? Vil du bruge en bestemt tone til at skabe opmærksomhed på din sag? Humor? Provokation? Empati?

RØDE MOR var et kunstnerkollektiv, en aktionsgruppe og et rockorkester, som satte kunsten i arbejde. De lavede aktivistisk plakatkunst for masserne. Plakaternes klare og enkle budskaber opfordrede til aktivistiske handlinger, som sigtede mod at ændre verden lokalt og globalt. Det var en kamp for lærlingeløn, ligeløn og forbedring af kvinders arbejdsforhold. De ønskede fred og at mindske forureningen globalt. Og de udtrykte solidaritet med undertrykte folk i hele verden. Emner, der den dag i dag stadig er højaktuelle.

Ved at samle inspiration fra kunstnergruppens karakteristiske plakatkunst, musik og protestaktioner arbejder eleverne med egne demokratiske handlekompetencer og undersøger, hvordan man kan gøre sin stemme gældende via kunsten og kollektive kreative processer. Vi perspektiverer RØDE MORS verden og aktivistiske kunst til elevernes egen samtid.

Eleverne træder ind i en aktivistisk happening på museet, de undersøger kunsten i udstillingen RØDE MOR og lærer om gruppens rolle i 60’ernes og 70’ernes ungdomsoprør og protestbevægelser. Siden skal eleverne selv producere protestplakater i værkstedet igennem en kollektiv, kunstnerisk proces. Ligesom plakaterne i udstillingen arbejder eleverne kollektivt med den grafisk trykteknik linoleumstryk for at skabe et fælles værk med udgangspunkt i en sag, som de selv vælger at sætte fokus på.

Klassetrin

Udskoling

Praktisk info

Antal elever: 28

Klassetrin: 8.-9. kl.

Fag: billedkunst, samfundsfag, dansk og historie.

Varighed: 3,5 time.

Sted: Odsherreds Kunstmuseum

Pris: 1950 kr.

Forløbet skal bookes senest 2 uger før.
Afbestilling af Kulturbus skal ske inden ni arbejdsdage. Ved manglende afbestilling eller udeblivelse eftersendes en regning på 1.000 kr.

Bookingprocessen:

o   Vælg den ønskede dato

o   Udfyld bookingformularen

o   Faktura sendes efterfølgende til skolens EAN nummer

o   Bookingen er først registreret og bestilt, når du modtager en bookingbekræftelse fra skole@vestmuseum.dk

Andre Undervisningsforløb

Mellemtrin og udskolings undervisningsforløb - Kunst som sanserum. Skønheden i det uperfekte
Udskolings undervisningsforløb - Carmen Curlers - drømmefabrikken
Mellemtrin og udskoling undervisningsforløbet - Danmark besat – en modstandsmand og hans familie
Udskoling undervisningsforløb - Vestindien/Vestsjælland