Region uddeler millioner til kulturen – her i blandt besøgscenter ved Sct. Bendts kirke i Ringsted

Sct. Bendts Kirke i Ringsted får støtte til et besøgscenter. Det er en del af et nyt initiativ fra Region Sjælland.

Region Sjælland bevilliget 3,5 millioner kroner til en række kulturprojekter, der skal styrke kulturen og turismen i Region Sjælland. 500.000 kroner skal gå til et besøgscenter ved kirken.

Alt i alt får syv projekter støtte fra puljen.

Det er løbet sammenlagt op i 3,5 millioner kroner – og er fordelt sådan, at de to millioner kroner går til kulturelle fyrtårne, store attraktioner eller udstillinger i regionen. Resten af pengene skal gå til kulturprojekter, der støtter sundhed og læring.

Det er Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde i Region Sjælland, der har haft den store pung oppe af baglommen for at støtte projekterne.

Se indlæg fra TV2 Øst med museumsdirektør Eskil Vagn Olsen fra Museum Vestsjælland