10 minutter klogere

Film fra museerne

Museum Vestsjælland er gået sammen med Skanderborg Museum, Viborg Museum, Museum Midtjylland og Museum Ovartaci om at skabe en række nye film med hidtil oversete vinkler på historien. Projektet har modtaget støtte fra Region Midtjylland og udføres i regi af MMU – De Midtjyske Museers Udviklingsråd.

Film fra museerne

Du kan se korte film fra museerne helt gratis ved at besøge filmframuseerne.dk

Projektets baggrund

Museum Vestsjælland leder det nye projekt 10 minutter klogere, som er et tæt samarbejde mellem fem museumsorganisationer.

Vi udvikler og afprøver blandt andet nye indholdsformater og skaber en ny filmrække. Filmene skal vise nye vinkler på historier fra det midtjyske kulturlandskab.

Projektet bygger videre det tidligere projekt Online kulturformidling (læs mere her) samt projektet Museer uden vægge.

Formålet med 10 minutter klogere er at udvide adgangen hjemmefra til kvalitetsformidling fra museerne og samtidigt motivere til besøg på stederne.

Organisatorisk tager projektet udgangspunkt i det eksisterende samarbejde mellem de fire midtjyske museer, Museum Skanderborg, Viborg Museum, Museum Midtjylland og Museum Ovartaci, samt det nye samarbejde med Museum Vestsjælland. Vi inddrager samtidigt nye regionale aktører, private virksomheder og uddannelsesinstitutioner.

Projektet udføres i regi af De Midtjyske Museers Udviklingsråd og har modtaget støtte fra Region Midtjyllands kulturpulje. Projektleder på 10 minutter klogere er Jonas Abkjær Andersen som blandt andet også var projektleder på Online kulturformidling.

Partnere

I projektet 10 minutter klogere indgår fem museumsorganisationer samt tilknyttede partnere:

• Museum Skanderborg
  • Viborg Museum
  • Museum Midtjylland
  • Museum Ovartaci
  • Museum Vestsjælland (projektledelse)
  • Midtjyske Museers Udviklingsråd
  • Region Midtjylland
  • VisitAarhus
  • Aalborg Universitet

Fotografiet ovenfor er af Skanderborgbunkerne.

Jonas Abkjær Andersen, projektleder
jaa@vestmuseum.dk