På byvandring i børnehøjde med familien Hvidesten

Søndag den 14. juni havde et par medarbejdere fra Museum Vestsjælland den store glæde at være på byvandring i børnehøjde sammen med Ringsteds borgmester, Henrik Hvidesten og dennes familie. Familien Hvidesten havde venligt indvilliget i at teste hæftet ”Jagten på byens historie -Ringsted”, som er en kombineret byvandring/familieguide med opgaver, målrettet børn og deres familier. Solen skinnede og hele familien kastede sig aktivt ud i både opgaveløsning og fordybede sig i deres bys spændende historie. Undervejs fik de viden om både mindesten, statuer, gamle arbejderkvarterer og unikke bygninger. Til gengæld kom de kloge børn med input til opgaverne og råd til, hvordan hæftets tekster kan blive endnu bedre.

Fakta:
”Jagten på byens historie” er en byvandring på egen hånd, velegnet til en gruppe på 2 – 6 personer. Turen er beskrevet i et hæfte med tilhørende kort og undervejs på turen kan der løses forskellige opgaver. På kortet er markeret forskellige stop og i hæftet kan man læse små fortællinger om det sted man står. Det kan være en historie om hvorfor byen, hedder sådan som den gør, om specielle huse eller om finurlige, mærkværdige eller epokegørende begivenheder. Der er også anbefalinger til at kikke op og lægge mærke til smukke, skæve og anderledes detaljer på byens huse.

Ved de enkelte stop er der et spørgsmål, som familien eller gruppen kan løse i fællesskab. Når hele turen er gået og quizzen er løst, er kodeordet klart. Kodekoret udløser en præmie, der kan hentes på det lokale museum. Turen rundt i byen inkl. quiz tager 1-1½ time.

”Jagten på byens historie” findes indtil videre i Ringsted, Holbæk, Slagelse og Sorø. En pakke inklusiv hæftet med fortællinger, et kort, et quizløsningsark, et kompas og et clipboard koster 95 kr.

“Jagten på byens historie” er til salg i museumsbutikkerne i Ringsted, Holbæk, Slagelse og Sorø i åbningstiden:

Åbningstid Holbæk Museum samt på Æglageret
Åbningstid Ringsted Museum og Arkiv