Odsherreds Museum forbereder udflytning fra Annebjerggaard

Odsherred Kommune har længe haft planer om at ombygge Grundtvigskolen i Nykøbing til et nyt, stort fællesmuseum for Odsherreds Museum, Odsherreds Kunstmuseum og Geopark formidlingscenter.

Der går flere år før det er på plads, men mens vi venter på det store nye museum, har vi allerede nu planer om at flytte Odsherreds Museums aktiviteter fra Annebjerggaard til Nykøbing Sjælland.
Planen er at flytte ind i den nyeste bygning på Grundtvigskolens matrikel – bygning 08 tegnet af arkitekt Stig Løcke og opført i 2008.
Lige nu venter vi på ibrugtagningstilladelse fra kommunen, og så går vi i gang.

Museumsdirektør Eskil Vagn Olsen udtaler ”Vi glæder os meget til at flytte til byen og komme tættere på gode samarbejdspartnere som Geoparken og Odsherreds Teater samtidig med at vi kan teste den nye lokations muligheder af. Det første mål er at kunne åbne i Nykøbing den 29. juni – til sommerferien. I første omgang med rum og mulighed for at afholde familieaktiviteter på stedet. Vi planlægger også skiftende udstillinger i bygningen, som vi ser som et eksperimentarium og en del af forberedelsen til det store nye museum”.

Vi har endnu ikke helt alle detaljer på plads med de nye udstillinger, eller hvilke genstande der flytter med fra Annebjerggaard og hvilke der skal til opmagasinering, så hold øje med vores planer her på hjemmesiden.

Søndag den 23. juni lukker vi ned på Annebjerggaard. Tjek Det Sker under Odsherreds Museum, hvor der løbende bliver lagt arrangement op med mulighed for at deltager i de sidste rundvisninger i udstillingerne Solens Land og Willemoes og Vraget.