Museumsinspektør Jesper Sejdner Knudsen går på pension

Efter 17 års ansættelse på Odsherreds Kunstmuseum og Malergården fratræder Jesper Sejdner Knudsen sin stilling, som han har beklædt siden december 2004. Jesper blev ansat kort før Malergården åbnede som et offentligt tilgængeligt kunstnerhjems museum. Derfor gjaldt det om at holde fokus på at udvikle de to afdelinger: Kunstmuseet i Asnæs med Odsherredsmalernes kunst og familien Swanes kunstnerhjem Malergården, i Plejerup.

De to afdelinger har komplementeret hinanden idet, Malergården hurtigt fik velegnede faciliteter til cafédrift samt foredrags- og mødevirksomhed, mens Kunstmuseet i Asnæs havde plads og faciliteter til at vise hyppigt skiftende udstillinger.

Efter dannelsen af Museum Vestsjælland og fusionen med de kulturhistoriske museer i 2013 har Jespers arbejdsområde også været at samarbejde med de øvrige afdelinger om kunsthistoriske emner, såsom kunstnergruppen Røde Mors kunstpolitiske virke, om Vestsjællands Vejr og om guldaldermaleren Johan Thomas Lundbyes tilknytning til Nordvestsjælland.

Jesper har ligeledes indgået i samarbejde med eksterne samarbejdspartnere om kunsthistoriske krydsfelter – således gennem mere end 10 år med Odsherred Teater under overskriften SAMTALE MED FORTIDEN og med Geopark Odsherred og Odsherred Provsti med titlen: KIRKE, KUNST OG LANDSKAB.

Museum Vestsjælland afholder afskedsreception den 12. maj kl. 15-17, på Odsherreds Kunstmuseum, Asnæs.

Alle er velkomne.

Læs pressemeddelelsen her.

Den historiske have vender hjem

Nordea-fonden har doneret 590.308 kr. til projektet “Den historiske have vender hjem” – et grønt byrum på Grundtvig skolen i Nykøbing Sjælland. Her flytter Museum