Museum Vestsjællands arkæologi afdeling arrangerer åben udgravning samt rundvisning ved Overdrevsbakken

Torsdag den 26. august inviterer arkæologi afdelingen til åben udgravning, hvor du kan kigge arkæologerne over skulderen undervejs i udgravningen. Dette arrangement er gratis og ingen tilmelding er nødvendigt.

Lørdag den 28. august er der rundvisning, hvor du kan blive vist rundt på udgravningen og se hvad arkæologerne har fundet indtil nu.  Arrangementet er gratis, men grundet begrænset antal plader, er tilmelding påkrævet og der er et bookinggebyr på 6 kr. Billetter skal købes på forhånd på BilletExpressen

Arkæologen Thorkild Ramskou opdagede tre koncentriske cirkler af pletter omkring Overdrevsbakken ved Birkendegård øst for Kalundborg på et luftfoto i 1967. I 1969 og 1970 udførte han arkæologiske undersøgelser på stedet, der bekræftede hans tolkning om cirkler af stenspor og gruber omkring den store bakke. Kun lidt dokumentation er bevaret, og derfor er Museum Vestsjælland med støtte fra Slots og Kulturstyrelsen nu vendt tilbage for at kaste mere lys over lokaliteten.

Vejledning til mødested:
Overdrevsbakken ligger syd for Godset Birkendegård, cirka 6 km øst for Kalundborg. Birkendegård ligger langs hovedvejen til Kalundborg på adressen Holbækvej 187, 4400 Kalundborg. Umiddelbart syd for Birkendegård drejes af Aldersrovej og fortsættes ad en bro over jernbaneskinnerne. Kort efter er der en grusvej på højre hånd. Drej af og følg grusvejen langs jernbanen og ind til tre vindmøller. Udgravningen ligger ved den sidste vindmølle.