Museum Vestsjælland nomineret til international museumspris

Museum Vestsjælland og museets Skoletjeneste er indstillet til at modtage den internationale pris The Children in Museums Award – 2023.

Prisen er blevet omtalt som en af Europas fineste museumspriser af NEMO – The Network of European Museums Organisations.

Prisen har til formål at anerkende kreative og innovative udstillinger og formidlingsprogrammer for børn op til 14 år. Dommerne er særligt på udkig efter museer der prioriterer børn som målgruppe, understøtter deres nysgerrighed og stimulerer deres forestillingsevne. De leder efter museer, der arbejder kreativt og innovativt med børn, og tilbyder dem læringsforløb af høj kvalitet.

Museumsdirektør Eskil Vagn Olsen fra Museum Vestsjælland om finalepladsen: ”Museum Vestsjælland har i mange år arbejdet med at udvikle formidlingstilbud målrettet børn. Det er dejligt at vores indsats nu også bemærkes og påskønnes uden for landets grænser. Vi er stolte over at være en del af et internationalt felt med 12 museer, der foruden Museum Vestsjælland blandt andet tæller museer i Australien, Japan, USA og Storbritannien.”.

De internationale dommere besøger finalisterne i juli og vinderen vil blive bekendtgjort i efteråret ved Europas største konference om science undervisning og børn på museer som dette år afholdes i Schweiz.

Læs hele pressemeddelelsen her.