Mørkets væsner flytter ind på Sorø Museum

Fra den 28. november sænker mørket sig over landet, og mørkets væsner byder velkommen på Sorø Museum. I mørket kan vi ane, men ikke se klart. Det kan være bange anelser, og særligt når vinden rusker og døren knager kan vi fornemme tilstedeværelsen af noget. Vi søger en forklaring på det uforklarlige, og gennem tiden har trolde, hekse, mosekoner, nisser ja selv drager fået skyld for lidt af hvert i Sorø og omegn. Som mennesker har vi trang til at kontrollere vores verden, og derfor har ritualer, overtro og varsler igennem tiden hjulpet os med at tackle livets genvordigheder og mørkets væsner. På Sorø Museum kan du nu møde nogle af dem, se din frygt i øjnene i mørkerummet, høre sagn fra lokalområdet og finde spor efter overtroen og mørkets væsner i den nye bondestue. På trods af de mørke væsner, er udstillingen velegnet til hele familien, og man må meget gerne se med hænderne.
Udstillingen kan ses fra den 28. november på Sorø Museum i åbningstiden

Den historiske have vender hjem

Nordea-fonden har doneret 590.308 kr. til projektet “Den historiske have vender hjem” – et grønt byrum på Grundtvig skolen i Nykøbing Sjælland. Her flytter Museum