Oplev middelalderen i korstogsbyen Kalundborg

Kalundborg Museum, Adelgade 23, 4400 Kalundborg (Vor Frue Kirke, Vestborgen og Højbyen)

Turbeskrivelse:

Jeres guide møder jer foran den femtårnede Vor Frue Kirke, som ligger midt i Kalundborgs gamle bydel, kaldet Højbyen. Vor Frue Kirke er Nordeuropas eneste 5-tårnede kirke. I middelalderen forestillede man sig det himmelske Jerusalem som en befæstet by med netop 5 tårne. Her skulle menneskene ved tidernes ende leve i fred sammen med Gud.

Efter kirken fortsætter turen med en kort byvandring i middelalderbyen, hvor vejen lægges forbi ruinerne af Esbern Snares borg. Turen ender på Kalundborg Museum, hvor det 7 m. lange Korsriddertapet hænger. Det vævede tapet fortæller den spændende historie om korstogene til landene omkring Østersøen i 11- og 1200-tallet. Esbern Snare, ærkebiskop Absalon og kong Valdemar den Store er centrale figurer.

Kan med fordel kombineres med:

a) Et besøg til Vævernes Hus som er væverne bag Korsriddertapetet.
b) Et besøg til Dyrehøj Vingaard med rundvisning, dansk vin og flot gårdbutik.
c) Et besøg i Bispegårdens Kunstudstilling med fri entré.

praktisk info

Pris:
Hverdage kl. 10 – 16 =  125 kr. pr deltager (min beløb = 2.500 kr.)
Aften og weekendtillæg = 600 kr.

Inkl. entre til Kalundborg Museum

Varighed: 1 1/2 time

Booking:
Send en forespørgsel med forslag til datoer på booking@vestmuseum.dk eller ring på tlf. 72 10 01 69 for yderligere informationer.