Flot indlån til Odsherreds Kunstmuseum

EN STOR DAG I ODSHERRED

Den 19. december modtog Geopark Odsherred en tidlig julegave. Nemlig maleriet En stor dag i Odsherred (2022) af den anerkendte billedkunstner, Erik A. Frandsen. Det store maleri på 2 x 3 meter er doneret af Poul Johansen Fonden i anledningen af at Tour de France cyklede sin vej gennem Odsherred den 2. juli 2022.
Kunstneren selv var til stede og fortalte om sine tanker bag værket og motiverne.
Odsherreds Kunstmuseum har fået lov at udstille maleriet, når vi genåbner den 4. marts 2023.

Maleriet havde arbejdstitlen Album og det giver mening når man bemærker at det består af ni selvstændige malerier, samlet på én flade. Erik A. Frandsen har i en længere periode været fascineret af cykelsporten og gengivet cykelrytterne, i sin kunst. Med dette store maleri har han taget skridtet videre. Han har nytænkt det klassiske sejrherre- og helteportræt, som har fyldt en del i kunsthistorien. Tænk bare på rytterstatuer med konger til hest.

Maleriet er en hyldest til sporten, alle dens udøvere og til vinderen – for der var jo en vinder. Samtidig er det en hyldest til Touren som er så meget mere end et cykelløb. Der er fokus på de landskaber og de omgivelser løbet afvikles i. Omgivelserne er Odsherred. Måske genkender man i de små landskabsmalerier Solvognens Fundsted, Sanddobberne set fra vandsiden, Høve Stræde (bedre kendt som Côte d’Høve Stræde, i cykelkredse) og Dragsholm Slot – set fra TV-helikopterperspektiv.

På denne vis har Erik A. Frandsen ikke bare nytænkt helteportrættet, han har samtidig budt ind på en moderne måde at lave et historiemaleri på. Her er det ikke slagmarken eller søslaget der opsummeres i et billede, men En stor dag i Odsherred – den dag verden var på den anden ende og Tour de France kørte gennem Odsherred.
Vi takker for lånet og vi glæder os til at udstille maleriet.

TV2Øst var forbi for at dække afsløringen af kunstværket – se indslaget herunder: