til læreren

Materialet ”Køn i reklamer” kan bruges selvstændigt eller i forbindelse med at eleverne deltager i forløbet ”Carmen Curlers – drømmefabrikken” på Kalundborg Museum. Bruges materialet i forbindelse med forløbet kan det både bruges som forberedelse og efterbearbejdning.

Materialet som består af en film og dertilhørende elevopgaver kommer ind på flg. tematikker: reklamer, stereotyper, køn og arbejdsmarkedet fra 60erne til nutiden.

Fag: Dansk (kommunikation, medieforståelse og kritisk tænkning) Historie (kildekritik, historiebrug, forandring og kontinuitet, ideologier og magt) Billedkunst (visuelle udtryk for kønsroller).

Målgruppe: 7., 8., 9. og 10. klasse

Film og lærervejledning er produceret i forlængelse af undervisningsforløbet carmen curlers – drømmefabrikken. Forløbet er udviklet i forbindelse med åbningen af udstillingen carmen curlers – iscenesat fra oktober 2022 på Kalundborg Museum.

Lærervejledning:
Marlene Kramm, Undervisnings- og udviklingsansvarlig, Skoletjenesten, Museum Vestsjælland.

Ida Maria Skielboe, Formidlingsinspektør, Museum Vestsjælland.

Andre ressourcer

I kan evt. finde gamle reklamer og reklamefilm via YouTube, Pinterest eller via Google (søg f.eks. efter ”reklamer 1960erne”, ”sexistiske reklamer”, ”ads 1960s” eller ”sexist ads”).

Nationalmuseets online samling af blandt andet reklamer.

10 gamle reklamer der nok var lavet anderledes i dag / Carmen / DR

 AdLand(Internationale reklamer gennem tiden)

Mediestream – Reklamefilm

(Materialet kan kun ses på Det kgl. Bibliotek eller Det Danske Filminstitut i København, Århus, Herning og Roskilde).

Øvrige læremidler:

Er du køn, elevmateriale

  (Udviklet af Kvindemuseet i 2019)

Carmen Curlers reklame

Søgning

Note: Danish only