elevopgaver
1. Se filmen og svar på følgende:
- Hvordan bliver 1960ernes perfekte kvinde beskrevet i filmen?
- Hvad kunne et job på Carmen Curlers fabrikken give kvinderne mulighed for?
2. Hvad gjorde Carmen Curleren til noget særligt? Og hvordan forandrede opfindelsen af curleren kvindernes hverdag I 1960erne var det kvinderne der udførte de fleste huslige opgaver i hjemmet. Hvordan er fordelingen af (det ulønnede) husarbejde hjemme hos jer, og har du selv nogen pligter? Hvem bruger mest tid på husarbejde i din familie? Lav evt. et skema med opgaver, tid og navn.
3. Reklamer kan være et godt spejl på forskellige tiders idealer.
- Kan I finde reklamer fra 1960erne der viser hvad idealet var for mænd? Hvordan beskriver reklamerne fra den tid den perfekte mand?
- Prøv at vælge to forskellige tidsperioder og sammenlign hvordan kønsidealerne har ændret sig. Tag udgangspunkt i reklamer.
- Når I har valgt en eller flere reklamer kan I lave en præsentation.
- Prøv at sætte nogle tillægsord på de personer I ser i reklamerne. Hvordan ville I beskrive dem?
- Prøv at skrive en historie om det I ser. Hvem er det vi ser i reklamen, hvad er der sket inden den scene vi får at se, og hvad sker der bagefter?
- Prøv at forestille Jer hvilken hemmelighed personerne kunne bære rundt på. Sæt tænkebobler på én eller flere af personerne og skriv hvad de tænker.
4. EU-parlamentet opfordrede i 2008 medlemslandene til at overvåge hvordan kønsroller vises i reklamer. Argumentet er at de gammeldags og stereotype måder at vise kvinder og mænd kan have negativ indflydelse på vores syn på hinanden og os selv. Hvad tænker I om det? Burde der være regler for hvordan reklamer viser køn? Kan du finde eksempler på reklamer som du ikke synes er ok?
5. Idealer skifter over tid, og er forskellige fra kultur til kultur. Hvilke idealer ser I for de forskellige køn i dag? Hvem bestemmer hvilke idealer vi skal leve op til? Diskuter i grupper eller i plenum.
6. Modefotografen Eli Rezkallah har prøvet at bytte rundt på kønsrollerne i reklamer fra 40erne og 50erne. Vælg selv en reklame som I mener bruger stereotype fremstillinger af kvinder og mænd. Prøv at bytte rundt på rollerne i et billedredigeringsprogram ligesom Eli. Hvad sker der med reklamen?
Eli Rezkallah recreated old sexist advertisements – In a parallel universe
7. Se filmen Kundskabens træ fra 1981. Filmen følger en gruppe elever i 7.-9. klasse fra 1958-1960.
- Er der forskel på hvordan drengene og pigerne bliver opdraget i filmen? Hvis ja hvordan? Undersøg hvordan piger og drenge bliver behandlet forskelligt af deres klassekammerater i forhold til hvilket køn de har.
- Vælg 1 dreng og 1 pige, og lav en sammenlignende analyse: Hvordan fremstilles de? Hvordan reagerer de på omgivelsernes pres og forventninger?
- Hvilken indflydelse har det på pigernes og drengenes billede af sig selv at omgivelserne har forskellige forventninger til dem?
8. Idealer behøver naturligvis ikke kun at handle om udseende. Hvordan er det ideelle menneske i 2035 hvis I skulle bestemme? Lav en collage der viser jeres ideelle menneske.
9. Hvordan kan I være med til at skabe vejen for et nyt syn på køn? Hvad kan kvinder gøre? Hvad kan mænd gøre? Hvad kan andre køn gøre? Skriv én ting ned som du kan gøre.