Sociale medier i strategisk kommunikation

Kandidatstuderende fra KU skaber nytænkende kommunikation for Museum Vestsjælland

Museum Vestsjælland og Københavns Universitet har samarbejdet i forårssemestret omkring kandidatkurset ”Sociale Medier i Strategisk Kommunikation”. 34 studerende har arbejdet i teams med museets kommunikation og brand på tværs sociale medier, fra Instagram og Facebook til museets historiske podcast.

Museum Vestsjælland vil være Midt- og Vestsjællands fælles hukommelse og skabe rum, hvor alle kan opleve og udforske vores rige kulturarv. Med vores 11 unikke museumslokationer samlet under ét brand, blev de studerende stillet den ”tidstypiske” opgave i at arbejde strategisk med, hvordan vores mange kontaktpunkter kan prioriteres, udvikles og vedligeholdes på de sociale medier.

Resultatet af de studerendes strategiske og nytænkende løsninger har inspireret til, at Museum Vestsjælland nu ser på, hvordan idéerne implementeres i museets kommunikation og markedsføring. Samarbejdet har også skabt praktikpladser til studerende. Hold øje med hashtags’ne #KUsamarbejdeog #KUsocialmediestrategi, da de vil vidne om, at kommunikationen er baseret på de studerendes indsats.

Det frugtbare udbytte af kursusforløbet ”Sociale Medier i Strategisk Kommunikation”, tilrettelagt af ekstern lektor Marta Karolina Olsen, er et godt eksempel på, hvad samarbejdet mellem universitetet og museumsinstitutionen kan skabe af ny viden og kompetencer hos de involverede.