Sankt Bendts Kirke brænder!

En varm formiddag i juni 1806 opdager Ringsteds borgere røg over byen. Der er gået ild i Ringsted Klosters ladebygninger.

Folk skynder sig til pladsen foran klostret og ser nu til deres rædsel at ilden har fat i hele laden. Snart efter springer flammerne til Sankt Bendts Kirke lige ved siden af!

Byens vartegn og samlingspunkt, den store kirke, er i flammer.

Oplev den skæbnesvangre dag på Ringsted Museum eller med Tidslommens virtual reality-oplevelse ved Sankt Bendts Kirke i Ringsted eller på Ringsted Museum.

Sankt Bendts Kirkes Brand 1806 VR

Om genskabelsen af Sankt Bendts Kirke i virtual reality:

Sankt Bendts Kirke anno 1806 så ikke helt ud som kirken gør i dag. Både fordi dele af kirken brændte dengang, men også fordi der er kommet flere tilbygninger til. Derudover ser omgivelserne helt anderledes ud i dag.

Vi genskabte kirken omhyggeligt i 3D ud fra eksisterende kilder for at opnå så præcist et udtryk for, hvordan kirken så ud i 1806, som muligt. Omgivelserne er også gengivet med kirkemur, træer og bindingsværkshuse omkring. I oplevelsen kan man også se klostrets ladebygning. Det var her, branden startede.

Hele den visuelle oplevelse er suppleret med et speak på dansk og engelsk der fortæller historien om branden dengang i 1806.

Oplevelsen kan prøves med virtual reality-headsets på Ringsted Museum og som 360-graders oplevelse i Tidslommen.

Kontakt og information om projektet:

Jonas Abkjær Andersen, projektleder.
jaa@vestmuseum.dk
Tlf. 25 59 38 51

Projektet Sankt Bendts Kirkes Brand, som del af den nye udstilling på Ringsted Museum, har modtaget støtte fra Augustinus Fonden, Brand af 1848 Fonden, Trelleborg Fonden, Motzfeldt Fonden, Ringsted Sogn og Ringsted Museumsforening.