Fordyb dig i oplevelsen
Sæt dig til rette i 70'er-sofaen og fordyb dig oplevelsen.
Original indretning
Oplev Arne Bybjergs kontor og de tidstypiske indretninger!
Helt tæt på
Kom helt tæt på Carmen Curlers og de mennesker, der stod bag successen.
Hele historien
Få den vilde curler-historie fra start til slut.
Next slide

Udstillingen består af fire iscenesættelser hvor du kommer hele vejen omkring historien om Carmen Curlers.

I 1964 åbnede Arne Bybjerg sin nu ikoniske Carmen Curlers-fabrik på Hareskovvej i Kalundborg. 1960’erne var klar til Carmen Curlers!

Kom med tilbage til curlernes storhedstid!

Du har nu en helt unik chance for at opleve historien om de ikoniske curlere. Tag til Kalundborg Museum og oplev fortællingen i fire scener igennem udstillingen.

Du møder husmoren, der har fået job på fabrikken og som nu giver familien flere penge mellem hænderne.
Du besøger også kontoret hvor manden bag det hele, Arne Bybjerg, og hans makker Willy Beckmann, sad. Her fortæller vi om rejsen til succes, om curlerne og fabrikken fester og sportsbegivenheder.
Fortsæt til udstillingen om produktionen og arbejdsforholdende efter Bybjerg solgte fabrikken til amerikanske Clairol.
Til sidst oplever du rejsen til New York og oplever hele Clairols reklameunivers med saloner og farverige plakater.

Udstillingen er udviklet i samarbejde med den internationalt anerkendte scenograf Rikke Juellund og er den største i Kalundborg Museums historie.

Carmen Curlers udstilling

Billet til udstillingen kan købes online her eller i indgangen. Pris: 75 kr.

Billetter til arrangementer skal købes online her. Pris: 100 kr.

I Carmen Curlers-udstillingen på Kalundborg Museum kan du nyde den tidstypiske indretning, mens du dykker ned i historierne om de skelsættende curlers.

Find vej til Carmen Curlers

Du finder Carmen Curlers på Kalundborg Museum, Adelgade 23, 4400 Kalunderborg

Find vej

Kalundborg Museum
Adelgade 23
4400 Kalundborg

2. april – 30. juni
Mandag: Lukket
Tirsdag: kl. 10.00-16.00
Onsdag: Lukket
Torsdag: kl. 10.00-16.00
Fredag: Lukket
Lørdag: kl. 10.00-16.00
Søndag: kl. 10.00-16.00
Særåbning:

Torsdag den 9. maj  kl. 10.00-16.00
Fredag den 10. maj kl. 10.00-16.00

Køb billet

Køb dine billetter sådan her:

Køb billet til udstillingen i indgangen på Kalundborg Museum (75,-)

Køb billet til udstillingen online (75 kr. + gebyr)

Køb billet til arrangementer online (100 kr. + gebyr)

Den rigtige historie om Carmen Curlers får du på Kalundborg Museum

Carmen Curlers - Iscenesat

I 1964 åbnede Arne Bybjerg sin nu ikoniske carmen curlers-fabrik på Hareskovvej i Kalundborg. Tiden var klar til carmen curlers og derfor vil du som besøgende heller ikke være i tvivl om, at du i udstillingen er taget tilbage til 1960’erne og 70’erne.

Hvorfor hedder udstillingen ”carmen curlers – iscenesat” (med små bogstaver)? Iscenesættelse er noget, der går igen i hele Arne Bybjerg og fabrikkens virke. Fra de mange fængende reklamer og busserne, der hentede kvinder til fabrikken fra hele Vestsjælland – til skræddersyede kitler og den gyldne Rolls Royce.

Iværsætteren og det banebrydende produkt

Før fabrikkens åbning lå en lang periode med mere eller mindre heldige testforsøg og siden arbejdet med at få kundernes øjne op for produktet. I det hele taget er fortællingen om Arne Bybjerg og carmen curlers et stjerneeksempel på den stædige iværksætter, der endte med at sætte sit præg på en hel by.

Udstillingens formidling består af flere lag. På skærme fordelt rundt om i udstillingen fortælles Carmens historie af de mennesker, der oplevede den. Det er tillidskvinden, fabriksmedarbejderen, produktionslederen, sælgeren, smeden, børn til en fabriksmedarbejder m.fl. Lyden høres i høretelefoner.

Personlige fortællinger og de store træk

Arne Bybjerg og fabrikkens historie i overordnede træk fortælles på strategisk placerede tapeter og træplader rundt om i udstillingen. Og på væggene, stole, skabe og borde er der tekster med citater fra tidligere medarbejdere, Arne Bybjerg, pressen m.fl.

Du kan derfor selv vælge, om du vil bruge lang tid og høre de mange spændende og personlige fortællinger, eller om du vil gå lidt hurtigere igennem udstillingen og få et indblik i historien om Carmen Curlers.

Udstillingen er åben nu

Udstillingen åbnede i oktober 2022. Tag afsted til Kalundborg Museum for denne enestående mulighed for at opleve den utrolige historie om, hvordan Carmen Curlers tog verden med storm.

Billetter kan også købes i indgangen. Se åbningstider og find vej her.

Køb billet online her eller i indgangen. Pris: 75 kr.

Køb billet til arrangementer her. Pris: 100 kr.

MVE logo

CVR.nr. 32689760